dinsdag 15 december 2009

Veluwe

Afgelopen vrijdagmiddag zijn we met Fedor en mij ouders naar de Miggelenberg op de Veluwe vertrokken. Onderweg heeft Fedor heerlijk geslapen achterin de auto van mijn vader (een stationwagen). Daar aangekomen is Fedor helemaal enthousiast van alle geurtjes die hij reukt en alles wat hij ziet. We werden ontvangen met een gluhwine en er was kerstmuziek en een boel lampjes. Fedor heeft daarbij lekker rondgesnuffeld. Toen op naar het huisje. We hadden de vloerbedekking van thuis meegenomen, zodat er niet teveel gladde vloeren zouden zijn. We konden vanuit het huisje zo het bos in, maar in de 1e instantie was het grasveld voor het huisje meer dan genoeg!
Aan het eind van de middag toch nog even het bos in. De buggy van Ria meegenomen en lopen maar. Fedor vond het heerlijk. Rondspringen in hoog gras en hei, overal blaadjes waar je doorheen kan rollen en vooral veel takken waar je lekker in kan bijten. Modder genoeg, maar daar ging hij met een grote boog omheen. Op een gegeven moment Fedor in de buggy gezet met een snoepje en een deken, no way!! Zodra de buggy in beweging kwam deed hij al het mogelijke om eruit te springen. Rits dicht aan de voorkant, misschien dat dat wat meer veiligheid geeft.........nee dus!! Hij doet op alle mogelijke manieren zijn best om eruit te komen zodra de buggy in beweging komt. Dus de wandeling werd voor ons wat korter dan gepland ;-) Terug in het huisje kreeg Fedor eten en is daarna heerlijk gaan slapen, terwijl wij zijn gaan plaatgrillen.
Zaterdagmorgen scheen de zon al vrij snel heerlijk tussen de bomen door. Wij zijn na een nachtje doorslapen 's ochtends een heel klein stukje het bos ingeweest. We zaten ongeveer op 50-100m van een zandverstuiving af en daar wilden wij even wat foto's maken met een opkomende zon. Fedor heeft heerlijk kauwend op een takje toe zitten kijken hoe ik de foto's maakte. Daar al gelijk kennis gemaakt met een andere hond op het park, maar die was wel een beetje indrukwekkend. Die blafte zo hard. Maar Fedor kon het toch niet laten om uit te dagen. Daarna weer terug naar het huisje, want 's middags zouden we naar het losloopgebied gaan. Daar heeft hij het zo naar zijn zin gehad. We durfden hem daar voor het eerst echt los te laten lopen (ipv aan een 8m lijn) en hij deed het geweldig. Als we naar zijn zin ook maar ietsje uit de buurt waren kwam hij alweer aangelopen en hij heeft heerlijk gespeeld met tekkels, berner senners en een vuilnisbakkie! We vragen ons nu alleen wel af of hij wel een echte leo is. Er lagen grote plassen in het bos na alle regen van afgelopen weken en de Berner Senners liepen daar heerlijk doorheen te banjeren. Wij hadden verwacht dat Fedor er dan ook wel in zou gaan aangezien hij met ze aan het spelen was, maar nee hoor!! Hij bleef keurig heen en weer rennen langs de rand van de plas. Zodra hij maar iets water aan een poot voelde sprong hij weer naar achter. Teruggekomen in het huisje is hij weer gaan slapen en werd alleen maar wakker voor eten en plassen.
Zondagmorgen zijn we naar de kinderboerderij gegaan op het park. Daar waren kalkoenen, een varken, een boel geiten en konijnen, een schaap en cavia's. Het varken was bere interessant, maar de kalkoenen waren toch wel eng. Als ze stil waren was Fedor erg nieuwsgierig, maar zodra ze herrie maakten dook Fedor tussen de benen van Remy en begon te grommen. Als ze weer stil waren ging hij weer kijken (toch wel interessant), tot ze weer herrie maakten. De geiten en de konijnen vielen in de smaak. Daar heeft hij mee zitten neuzen. 's Middags lekker rustig aangedaan. Remy en ik zijn een heel stuk gaan lopen, waarbij we een hert hebben gezien en zwijnen hebben gehoord. Fedor bleef met mijn ouders in het huisje en heeft geslapen. Ook 's avonds slapen.
Maandag moesten we weer naar huis. Voor de terugreis zijn we nog eenmaal naar het losloop gebied gegaan, zodat hij daar nog even lekker kon genieten. Hij heeft daar met een 3 maanden oude Franse Bulldog gespeeld, die hem maar eng vond. Even laten eten en drinken en toen op weg naar huis. Zijn nog even langs de dierenarts gereden om te wegen en hij weegt nu 12,4kg.
Thuis gekomen is hij moe, maar weigert te slapen. Gaat wel liggen, maar zodra ik me beweeg gaat zijn kop alweer omhoog en komt hij aanlopen. Ook de deur dicht doen, zodat hij alle rust heeft helpt niet. Dan blaft en jankt hij alles bij elkaar. Ook afgelopen nacht was een ramp! Als ik maar naar boven ging begon het janken en het blaffen en daarna begon hij alles te slopen. Jassen van de kapstok trekken, plinten knagen noem maar op. Was dus voor mij weer een erg kort nachtje (Remy had nachtdienst, dus afwisselen ging ook niet). Ook vanmorgen nog vol onrust. Op straat in mijn jas happen, proberen mijn voeten te bijten en vooral zitten en dan niet verder willen. Dat begint al op de oprit. Nu slaapt hij in de keuken, dus ik blijf maar even vooral rustig hier zitten :-)

1 opmerking:

  1. Hoi Chantal,
    Wat een ervaringen dit weekend voor Fedor. Zo te lezen een relaxed weekend voor jullie allemaal. Begrijp dat het thuis minder ontspannen gaat en Fedor het niet prettig vindt om alleen te zijn. Onze Fellow vindt dat ook niet fijn en omdat we nog twee hondjes hebben is hij nu ook niet vaak alleen. Wel 'oefen'ik dit een paar keer per dag. Wanneer hij heerlijk in zijn mandje doezelt en de andere hondjes bijvoorbeeld buiten zijn dan zeg ik hem rustig "Fellow, vrouwtje is even weg, ik ben zo terug". De tijdsduur tussen het weggaan en terugkomen maak ik steeds een beetje langer. Wanneer ik terugkom (vaak loop ik even naar boven, rommel daar wat en ga weer naar beneden) vertel ik hem dat hij heel braaf is en ga ik met hem spelen.
    Misschien heb je iets aan deze tip?
    Bij Kwabbus, de newfoundlander, gebruikte ik nogal eens de Kong. Vulde dit met wat Rodi- worst of een klein stukje kaas en liet hem hierop sabbelen terwijl ik even weg was.
    Groetjes vanuit een nog donker Kapelle waar nu alles in ruste is...
    Margreeth

    BeantwoordenVerwijderen